tisdag 28 september 2010

De sociala medierna måste få tystna...ibland

Alla vi som finns med i alla sociala kanaler (tror vi i alla fall) har fullt sjå med att hinna se vad som är på gång med risk för att kanske missa något. Vi vågar knappt hoppa av något RSS-flöde med risk för att vi kanske glömmer bort det eller för att vi kanske väljer bort något bra. Det finns säkert fler än jag som under arbetstid hela tiden slänger ett öga på senaste Twitter-uppdateringen, kanske klickar på någon länk och med stor möda så tar man sig tillbaka till det man egentligen sysslade med. Jag tror inte att jag är unik, tvärtom, det är kanske därför det nu kommer olika tillägg som den som Mozilla just nu laborerar med. En s.k. Mute Thread där jag kan välja bort kanaler som jag för tillfället inte är intresserad av.

Idén är inte dum...om jag vill köpa en TV där man också erbjuder ett kanalutbud som har över 100 kanaler men utbudet innebär också att jag måste titta på dessa 100 kanaler, så kommer jag knappast att vara intresserad av kanalutbudet, jag vill välja med möjlighet till att välja igen. Det är detta som är tanken med Mute Thread, se film nedan:

MuteThread screen cast from Dan Mosedale on Vimeo.

Jag tror att vi framgent måste fundera över vilka strömmar vi skall följa eller snarare, vilka ord och begrepp vi vill få information om. Men de sociala medierna måste bli smartare än vad de är idag och det räcker inte med hashtags utan flera parametrar samt möjlighet att styra de olika strömmarna till rätt tillfälle och rätt sammanhang. I Tweedeck är det möjligt att filtrera bort ord som man inte vill få med i sin strömmar men det funkar sisådär. Det krävs också system som för tillfället stryper Twitterflödet om t.ex. ett specifikt område mer eller mindre översvämmar Twitter. Hur många gånger har ni inte fått uppdateringar om samma sak 15 gånger? Vi är bara i början av detta men ibland är det mycket skönt att vi kan avskärma oss när vi önskar. Jag nyttjar Writeroom (den klonade versionen för PC återfinns på Dark Room) när jag behöver koncentrera mig på det jag gör eller står inför en deadline. Vi kommer att se så många liknande lösningar för att reglera våra sociala flöden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.