onsdag 23 februari 2011

Skolan i molnet


Jag gillar när det är enkelt, när det är logiskt och absolut när det är gratis. Skolorna brottas med licenser hit och dit för att få snurr på skolan samt krångel med program som lakalt inte funkar mm mm. Ni känner alla till problemen som inte bara uppkommer i skolan utan även i hemmet.

För egen del gillar jag när man kan nyttja molnet fullt ut men faktum är att vi behöver maskiner för att ens kunna nå molnet (spännande liknelse, vi har alltid behövt maskiner för att nå upp till molnen). Med molnet kan vi idag nå dokumentfunktioner i t.ex. Google Docs såväl som Officepaketet helt gratis (jag tror att Open Office eran snart är över, en parantes mellan Microsofts inlåsning och licensiering och molnet), med molnet kan vi skapa fantastiska minnesbanker i Evernote samt lagringsytor i Dropbox och Box.net, osv osv. Vi kan nå våra lärplattformar via nätet samt mailsystem mm.

En lösning som jag själv testat på riktigt usla datorer är Jolicloud (jag brukar inte tipsa om system för att på något sätt försöka vara lite neutral i systemfråga) som är ett fullt utvecklad molnsystem som kan installeras på en dator men även nås via webben. Inloggning till kontot är urenkelt då det går att skapa ett eget konto alternativt nyttja sitt Facebook-konto.

Om ni funderar över ett enkelt system som dessutom är kostnadsfritt (en sanning med modifikation, det bör tilläggas att det är aldrig kostnadsfritt då det alltid kostar med administration, implementering, support mm).

Nu tycker jag inte att ni ska köra in detta i skolorna direkt, däremot tycker jag att ni som har tid, lust och intresse testar själva och funderar över följande fråga...kan molnet erbjuda mig/skolan alla de behov som vi behöver få tillgodosedda för att kunna utbilda våra elever/studenter?

http://www.jolicloud.com/

3 kommentarer:

  1. En liten invändning...

    Microsofts kostnadsfria version av Office Live är så pass begränsat att det nästan kräver att du har Officepaketet i datorn.

    Vi väljer därför Google Apps i vår kommun.

    /Joachim Thornström

    SvaraRadera
  2. Helt korrekt Joachim...men allt är inte hugget i sten och jag vill gärna ändå öppna för flera lösningar än bara en. Vi kommer att se mycket i utvecklingen inom detta område och jag vill därför inte kora någon vinnare. Tiden på pallen är kortvarig, inte bara i sport.

    SvaraRadera
  3. I morgon ska jag på Skolverkets kursplanekonferens i Gävle. De har använt Slideshare.net för att lägga ut bildspelet som kommer att visas. Det tycker jag är coolt och nästan modigt. Bra att ha ett sådant exempel att luta sig mot nästa gång IT-org vill stänga av en moln-tjänst.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.