torsdag 5 maj 2011

Virtuella skrivbord=virtuella lärmiljöer?

Skärmdump av Glide
Jag har under en tid testat ett antal virtuella skrivbord och känner att dessa till stor del tilltalar mig som komplement eller ersättare till olika LMS (Learning Management System=Lärplattform, exv. Ping-Pong, IT´s Learning, Fronter och motsvarande) som idag finns i stort sett alla lärorganisationer. Jag är relativt övertygad om att LMSen går mot en säker död vilket kommer att bli kännbart för samtliga som nyttjar dessa idag. Orsaken till varför LMS kommer att försvinna är att de flesta företagen fortfarande lever i en förförståelse av skolan som en miljö där alla sitter i klassrum och dessutom är begränsade i dessa klassrum, därför är LMS många gånger uppbyggda på samma sätt...dvs icke anpassade för det nya samhället vi befinner oss i.

Nu är kanske inte virtuella skrivbord den optimala lösningen men det visar på lösningar som har sin plats i "molnet" och som ger en större helhet än ett LMS. En miljö som går att förändra men som samtidigt är lika enkel att förstå som ett skrivbord i datorn. Jag har testat bland annat Jolicloud och Glide OS4 som fungerar lite på olika sätt men gemensamt är att de är molntjänster där jag t.ex. med Jolicloud har ett system installerat i min MiniPC som också går att komma åt via nätet.

Skärmdump av Jolicloud
Som sagt, jag tror inte att dessa kan ersätta LMSen men de kan ge oss en idé över var utvecklingen är på väg och hur vi kan förhålla oss till denna utveckling. Jag skulle gärna vilja arbeta med en kurs där all kommunikation och interaktion skedde via ett virtuellt skrivbord istället för ett LMS. Vi behöver digitala plattformar för att kunna bedriva utbildning men vi måste våga tänka utanför etablerade LMS som i de flesta fall utvecklas av företag och inte av personer som dagligen befinner sig i den pedagogiska verksamheten.
Testa gärna Glide och se att man där kan ha konferenser med varandra samt får ett lagringsutrymme på hela 30 GB! vilket är inte att föringa. Tänkt er kostnaden för att köpa 30 GB utrymme av er LMS-leverantör.

Hur ser ni på era LMS och framtiden för dem?

3 kommentarer:

  1. Jag är just nu involverad i ett projekt för att ta fram kravspecifikation på en ny lärplattform på universitetet där jag jobbar. Det är mycket som pekar mot att sociala medier i mångt och mycket kommer att, om inte ersätta så åtminstone komplettera, traditionella lärplattformar. Min och gruppens uppfattning är dock att det i dagsläget är för mycket handpåläggning och tekniskt kunnande som krävs för att det skall vara realistiskt att lämna lärplattformar helt. Min filosofi är att försöka hitta en LMS som dels har en kärna av viktig funktionalitet som den utför bra och dessutom är möjlig att integrera med andra tjänster så enkelt som möjligt. Det gör att mer avancerade lärare kan välja till funktioner och tjänster efter behov och förmåga medan de mindre säkra lärarna har en trygg och väl fungerande miljö som hjälper till att ge struktur åt kurserna.

    SvaraRadera
  2. Hej Marcus
    Kul att det är fler än jag som funderar över LMSens framtid. För egen del så tror jag inte att tiden inte är mogen för att lämna LMSen, däremot måste vi tänka till vad vi vill åstadkomma med våra digitala lärmiljöer. Jag tror på enkelhet och inte för många funktioner snarare än allt för stor valmöjlighet, den frågan som oftast glöms bort i diskussioner om LMS är frågan om vad och vart vi vill nå och hur vi ska nå dit. Sociala medier måste finnas med och molntjänster är idag ett måste. Men det är i vilket fall dags att ta nästa steg i utvecklingen och överta kommandot över utvecklingen som fram till nu legat i kommersiella aktörers händer.

    SvaraRadera
  3. Hej Marcus och Jan!
    Vi på Linnéuniversitetet är mitt inne i samma process. Vi har nu ca?!? 7 lärplattformar vid universitetet. Har funderat mycket över om det är dax att ta ett steg mot PLE. Men det finns flera problematiska saker kring detta, som ni mycket riktigt nämner. Kanske det är så att man ska behålla det man har men öppna upp mot andra verktyg, kanaler. Tror att det för en ganska lång tid framöver behöver finnas en basfunktionalitet framför allt för de lärare som inte är entusiaster och inte själva vill meka med olika andra system.. Å andra sidan...Det har ju egentligen inte hänt något märkbart inom de vanliga webbaserade lärplattformarna de senaste åren.. eller har de det? Ja, några försöker inkludera eller bygga upp "interna" sociala medier, mer stöd för film å ljud... Men, inga stora saker tycker i alla fall jag :)
    Mycket att fundera över å ibland tänker jag, "tänkte inte på de"
    /Lennart

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.