måndag 18 juni 2012

"Räcker strömmen"

I veckan var jag och föreläste på en skola i Stockholm, vår huvudstad som har upphandlat bl.a. Volvo IT som ansvarig för driften. Inför föreläsningen så hade jag bett min uppdragsgivare att be samtliga ta med sig sin dator så att vi kunde interagera med varandra under föreläsningens gång. In kommer lärarna med datorn under ena armen och laddningssladden i den andra med en stressad blick och någon utropar "räcker strömmen". Frågan var ny för mig men helt klart befogad. Frågan handlade om det skulle räcka med den laddning i datorn som fanns under min föreläsning samt om det fanns något uttag för att kunna ladda. Stockholms stad har problem vilket framgick i en artikel på DN den 20/3 2012. En datormiljö som har resulterat i att en del skolor i Stockholmsregionen helt har lagt ned ambitionen att införa IT i skolan. Det finns ingen chans att man som skola kommer framåt i dessa frågor om infrastrukturen och hårdvaran är så undermålig att det inte ens går att arbeta. Jag har vid tidigare tillfällen skrivit om Googles Chromebook som är raka motsatsen till alla testeronstinna datorer med retina-skärmar och processorer som får en treårig dator att rodna. Chromebooken kan inget alls egentligen, det enda som man kan göra med den är att surfa och det klarar varenda lärare utan om man gått en PIM-utbildning eller dyr konsultlösning som bygger på att man skall nyttja just den ena eller den andra artefakten. Man behöver inte heller en Chromebook utan det enda man behöver är en webbläsare och tillgång till internet.

Jag tror att om vi ska lyckas med IT i skolan måste vi se till att vi har dels infrastrukturer som fungerar och snabba lösningar så att vi kan fokusera på det vi egentligen skall göra i skolan, dvs. arbeta med utbildning.

För någon månad sedan så höll jag ett kort anförande på TeachMeet Mitt och om ni har intresse av att se mer om detta så är min dragning tillgänglig nedan:


1 kommentar:

  1. Jag märker att det är problematiskt att prata om sådana saker som google, facebook och olika mindre tjänster och verktyg på nätet. Det verkar till exempel vara svårt att anordna kurser för lärarutbildningen som tar upp dessa saker utan att marknadsföra saker man kanske inte kan stå för senare. Med det tänket är utbildningsväsendet ljussår efter.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.