tisdag 19 februari 2013

Spegla din iPhone/iPad med Reflector

Jag har nu fått frågan så många gånger så jag måste skriva ett inlägg om programmet Reflector där jag enkelt och trådlöst kan spegla min iPad/iPhone och visa appar via datorn som är kopplad till en projektor. Detta är mycket enklare än att växla mellan dator och iOS enhet fram och tillbaka och det ser mycket proffsigt ut dessutom. Om du vill spela in en film från din enhet eller bara röra dig fritt under en föreläsning är Reflector helt lysande. Det enda man bör tänka på är att man måste koppla upp både iOS-enhet och dator på samma nätverk för att det ska funka. Det går heller inte att nyttja stora WiFi-nätverk då enheterna inte kommer att hitta varandra så om man är på t.ex. en skola eller i en större föreläsningssal så skulle jag rekommendera att nyttja eget nätverk.

Jag har vid något tillfälle haft både en iPhone och iPad bredvid varandra vilket kan vara praktiskt om man vill visa en app eller funktion på båda enheterna.

Tidigare har jag kört med sladdar kopplad till iPaden men om man vill röra sig lite samtidigt som man demar så är händer det att sladden lätt kan tappa kontakten och då blir det inte särskilt snyggt.

1 kommentar:

  1. Hej,
    Reflectorappen är grymt bra!
    Jag har en instruktionsvideo på YouTube för den som vill ha lite step-by-step hjälp att komma igång.
    http://www.youtube.com/watch?v=hSqGSv15628

    Rekommenderar att aktivera internetdelning på IPhone/IPad och ansluta datorn till det nätverket när man är i större nätverksmiljöer. På det viset så äger man hela situationen själv.

    @larslingman

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.